I början av hösten granskade vi Zoo.se i Kungens Kurva. Utanför butiken upptäckte vi en stor affisch med två extremavlade hundar, en engelsk bulldog och en mops.
Vi tog då kontakt med Zoo.se och lyfte vår oro över att de använde så kallade brakycefala raser i sin marknadsföring, något som även Tidningen Djurskyddet ville uppmärksamma.
✨ Tack vare vårt arbete tog Zoo.se ner affischen redan inom en vecka. Deras marknadschef bekräftade att företaget har en policy om att inte använda raser med extrem anatomi i sin marknadsföring, och de kommer nu att säkerställa att denna policy efterlevs i alla deras butiker, både i utvändig och invändig reklam. Vi ser fram emot att se hur ni framöver lever upp till ert policybeslut och använder friska djur i er reklam @zoo.se!
Det här visar tydligt vilken skillnad vårt arbete gör 🙌. Utan vår granskning och vårt engagemang hade affischen sannolikt stått kvar och signalerat ohälsosamma ideal. I stället fick vi en snabb och konkret förändring som stärker djurvälfärden.
Vi anser att stora företag, särskilt de som vänder sig till djurägare, måste ta ansvar och främja ett sunt djurägande. Att använda extremavlade hundar i reklam riskerar att normalisera lidande och det ska vi aldrig acceptera.
Den här händelsen visar svart på vitt att vårt arbete inte bara är viktigt, utan också ger resultat.
Tillsammans gör vi skillnad för djuren! 💚

