Årsmöte 2020 med föreläsning av Susanne Schötz

Susanne Schötz

Söndagen den 15 mars höll vi vårt årsmöte med efterföljande föreläsning. Ett STORT TACK TILL MEDLEMMARNA som deltog på årsmötet, och ett STORT TACK TILL ALLA SOM KOM TILL FÖRELÄSNINGEN, och STORT TACK TILL SUSANNE SCHÖTZ som var föreläsare <3 Vi är verkligen glada att så många kunde komma på föreläsningen <3 Den var mycket intressant och handlade om kattens språk, dvs jamanden, spinnanden, fräsande, morrande och kurranden som katten ger ifrån sig när den kommunicerar med oss människor och andra djur. Så här berättade Susanne Schöts om sitt arbete. Katternas språk går att studera med samma språkvetenskapliga metoder som mänskliga språk och i forskningsprojektet Meowsic spelar man bland annat in ljud och läten från katter – men också från deras människor. Men det kan vara svårt att få katten att ”prata” på beställning. – Därför måste vi vara på plats och spela in när tillfälle ges. Vi monterar en trådlös mikrofon i halsbandet på katten och oftast går det bra. Men ibland är katten tyst när vi är på plats och då har vi till exempel fått videomaterial i efterhand från ägarna som komplement, berättade Susanne, som gav många exempel på hur kattspråket är uppbyggt och vad ”orden” betyder.