Varje år transporteras miljontals djur på långa och svåra resor både inom och utanför Europa. De transporteras på land och till havs, med bristfälliga regler för att skydda deras välfärd – särskilt när de exporteras till länder utanför EU. Det är därför avgörande att EU:s transportförordning moderniseras och skärps kraftigt, och att beslutsfattare även överväger en framtid där levande djur inte längre behöver transporteras alls.
EU:s beslutsfattare har sedan december 2023 arbetat med transportförordningen – den lagstiftning som påverkar välfärden för alla djur som transporteras. Tyvärr är deras första förslag till uppdatering inte tillräckligt starkt, och inte heller de ändringar som lagts fram därefter. Just nu arbetar EU-parlamentet med förslaget och det håller på att urholkas ordentligt. Starka krafter från näringen och vissa parlamentariker trycker på för att försvaga de redan undermåliga regler som finns, istället för att stärka dem. Bland annat vill de inte att det ska finnas några gränser gällande i vilka temperaturer som djur får transporteras, de vill inte att tid då djurens transporteras till sjöss ska räknas in i transporttiden och de vill kraftigt höja de redan alltför långa transporttiderna. Detta trots att EU-kommissionen uttalat att EUs nya djurskyddslagstiftning ska moderniseras och byggas på senaste forskningen.
Vad vill Djurskyddet?
Djurskyddet vill se skärpta regler för djurtransporter, både inom EU och i Sverige. Vi anser att den totala transporttiden ska begränsas till maximalt fyra timmar för fjäderfä och kaniner, och högst åtta timmar för övriga djur. För varandra okända djur ska inte blandas under transport och dräktiga, nyförlösta eller icke avvanda djur aldrig ska transporteras.
Transporter får inte förlängas genom att upprepas efter en kort vila. Alla angivna transporttider ska dessutom inkludera tiden för av- och pålastning, så att djurens faktiska påfrestning inte underskattas.
Att djur dödas eller skadas under lastning, lossning, transport eller under uppstallning på slakterier får aldrig ske. Därför måste rutiner och logistik kring transport till slakt samt hanteringen på slakterier förbättras.
Samma krav ska gälla för all djurtransport, oberoende av syftet med transporten. Det vill säga oavsett om djuren transporteras till slakteri, för vidareuppfödning eller för avel.
Framför allt ska transport av levande djur fasas ut, och ersättas av transport av kött.
Vad gör vi?
Djurskyddet Sverige arbetar genom att påverka politiker både inom Sverige samt i EU-parlamentet. Vi arbetar även med vår paraplyorganisation Eurogroup for Animals och andra djurskyddsorganisationer i Europa för att skapa opinion. Vi är med och driver kampanjen Mejla EU-parlamentariker som syftar till att få EU-parlamentarikerna att förstå vikten av den nya Transportförordningen och att inte låta den urholkas när den nu uppdateras.
Vad kan du göra?
Var med i kampanjen Mejla EU-parlamentarikerna genom att skicka ett mejl till de svenska parlamentarikerna.